Neue Veröffentlichung aus der AO: Motivationale Effekte digitaler Assistenzsysteme

Veröffentlicht am 03. März 2023Arbeits- und Organisationspsychologie

Und ein weiteres Paper der A&O Arbeitseinheit ist akzeptiert und in Druck! Innerhalb des BMBF-Projektes "GesInA40" hat Marvin Walczok mit Hilfe einer Vignetten Studie experimentell untersucht, welche Auswirkungen ein digitales Assistenzsystem auf motivationale Arbeitsplatzmerkmale hat. Dabei konnten wir positive Effekt identifizieren, da durch die Arbeit mit einem solchen System höhere Rückmeldung und Informationsverarbeitung angegeben wurde als bei der Arbeit an einem klassischen Montagearbeitsplatz. Weitere Effekte auf Aufgaben- oder Wissensmerkmale innerhalb des WDQ, v.a. auch negative die in der Literatur häufig postuliert werden, konnten wir für das untersuchte System in unserer Studie nicht feststellen.

Abstract

Intelligent assistance systems (IAS) are designed to counteract rising cognitive demands caused by increasingly individualized manufacturing processes in assembly. How IAS affect work characteristics which are crucial for promoting work motivation of employees is yet unclear. Based on the cyber-physical systems transformation framework, the model of routine-biased technological change, and a comprehensive model of work design, we expected in- and decreases in motivational work characteristics (MWC) when working with IAS. Furthermore, we posited a buffering effect of the option of voluntary use on decreasing knowledge characteristics. Applying an online case study with experimental vignette methodology (EVM) allowed us to identify effects of the IAS on MWC before it is widely implemented. 203 German and British blue-collar workers evaluated an assembly workplace according to three experimental conditions (work without IAS, work with IAS, work with voluntary use of IAS). We identified enhanced feedback from the job and information processing in work with IAS in contrast to a traditional assembly workplace but found no restrictions (or elevations) in terms of other task (i.e., autonomy) or knowledge characteristics (i.e., job complexity, problem solving, specialization, skill variety). Thus, our results indicate that the IAS improves some motivational work characteristics of the assembly workplace, although it misses the primary goal of cognitive relief. Our study highlights the need for work design theories that specify the effect of IAS on motivational work characteristics and the potential benefit of IAS in assembly of the future.

Das ganze Paper jetzt zum Nachlesen (open access):

  • Walczok, M., & Bipp, T. (in press). Investigating the effect of intelligent assistance systems on motivational work characteristics in assembly. Journal of Intelligent Manufacturing. https://doi.org/10.1007/s10845-023-02086-4
Link: Artikel Open Access im Journal of Intelligent Manufacturing

Alle News   Zur Arbeitseinheit