Dr. Cordelia Menz

Dr. Cordelia ­ Menz

Former Employees -  Educational Psychology

Contact

Address

Sekretariat Educational Psychology

69117 Heidelberg

Publications

Hendriks, F., Seifried, E., & Menz, C. (2021). Unraveling the “smart but evil” stereotype: Pre-service teachers’ evaluations of educational psychology researchers versus teachers as sources of information. Zeitschrift fĂŒr PĂ€dagogische Psychologie, 35 (2-3), 157-171. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000300

Menz, C.*, Rutsch, J.*, & Spinath, B. (2021). Strukturelle Gerechtigkeitsaspekte bei der EinfĂŒhrung eines Studieneignungstests im Studiengang Bachelor Psychologie. Das Hochschulwesen, 69 (1+2), 24-30.

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021). Reducing educational psychological misconceptions: How effective are standard lectures, refutation lectures, and instruction in information evaluation strategies? Scholarship of Teaching and Learning in Psychology . Advance online publication. https://doi.org/10.1037/stl0000269

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Misconceptions die hard: Prevalence and reduction of wrong beliefs in topics from educational psychology among preservice teachers. European Journal of Psychology of Education, 36 (2), 477-494. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00474-5

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Where do pre-service teachers’ educational psychological misconceptions come from? The roles of anecdotal versus scientific evidence. Zeitschrift fĂŒr PĂ€dagogische Psychologie, 35 (2-3), 143-156. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000299

Rutsch, J., Menz, C., Becker, N., Bengel, J., DickhĂ€user, O., Kiesel, A., Wilhelm, O., & Spinath, B. (2020). QualitĂ€tsaspekte bei der EinfĂŒhrung eines Studierendenauswahlverfahrens am Beispiel der Psychologie. QualitĂ€t in der Wissenschaft, 14 (3), 77-84.


* shared first authorship

Conference Contributions

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021, September). Refutations: pĂ€dagogisch-psychologische Fehlvorstellungen reduzieren und Metakognition fördern. In B. Berweger (Chair), Überzeugungen und Evidenz: Fehlkonzepte, epistemisches Denken und metakognitive Genauigkeit von Studierenden. Symposium auf der Fachgruppentagung PĂ€dagogische Psychologie (PaePsy), Heidelberg, Deutschland.

Menz, C., Spinath, B., Hendriks, F., & Seifried, E. (2021, September). Reducing educational psychological misconceptions and enhancing metacognitive monitoring accuracy. In B. Berweger (Chair), Studentsʌ metacognitive ability, epistemic beliefs, and epistemic emotions when confronted with conflicting information in psychology and educational science. Symposium auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Heidelberg, Deutschland.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Where do preservice teachers’ educational psychological misconceptions come from? The role of anecdotal evidence vs. empirical evidence. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Do preservice teachers use evidence – or how might they? Symposium auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Seifried, E., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Perceived stereotype threat in preservice teachers and its consequences: A comparison between Germany and Finland. Vortrag auf der Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), Utrecht, Niederlande.

Rutsch, J., Menz, C., & Spinath, B. (2019, September). Studierendenauswahlverfahren Psychologie Baden-WĂŒrttemberg. Poster im Rahmen der KickOff-Veranstaltung „Landesstrategie Eignung und Auswahl“, Heidelberg.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, September). Quellen von Wissen: Die Rolle anekdotischer und empirischer Evidenz fĂŒr pĂ€dagogisch-psychologische Fehlvorstellungen unter Lehramtsstudierenden. In E. Thomm & E. Seifried (Chairs), Zur Wahl, Nutzung und Rolle (nicht- )wissenschaftlicher Informationsquellen zu Bildungsthemen durch Lehramtsstudierende. Symposium auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und PĂ€dagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Seifried, E., Menz, C. & Spinath, B. (2019, September). Stereotype Threat, Akzeptanz pÀdagogisch-psychologischer Erkenntnisse und Studienzufriedenheit: Ein Vergleich zwischen deutschen und finnischen Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und PÀdagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, August). Prevalence and reduction of educational psychological misconceptions among preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Beliefs about educational psychology: Status quo and preventing misconceptions and science denial. Symposium auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Kiemer, K., Hendriks, F., Groß Ophoff, J., Seifried, E., & Menz, C. (2019, August). What is (needed to achieve) ‘evidence-based teaching’?. Roundtable auf dem 18. Biennial Meeting of the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Aachen.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2019, April). Misconceptions about topics from educational psychology: Prevalence and persistence among preservice teachers in Germany. In E. Seifried & B. Spinath (Chairs), Ask for evidence: Identifying, preventing and counteracting scientific and educational myths. Symposium auf dem Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Toronto, Kanada.

Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2018, September). Values for and acceptance of (educational) psychology among German preservice teachers. In E. Seifried (Chair), Perception and use of psychological science in preservice teachers. Symposium auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Psychologie, Frankfurt am Main.


Seifried, E. & Menz, C. (2019, Juni). Wie nehmen Lehramtsstudierende Erkenntnisse der PÀdagogischen Psychologie wahr und haben sie pÀdagogisch-psychologische Misconceptions?
(Ein Bericht aus dem Projekt „Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung“). Eingeladener Vortrag im Rahmen des Institutskolloquiums der Johannes Gutenberg UniversitĂ€t Mainz.

Seifried, E. & Menz, C. (2018, Dezember). Ask for Evidence – Vermittlung evidenzbasierten Denkens und Handelns in der Lehrerbildung. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Psychologischen Forschungskolloquiums der UniversitĂ€t Augsburg.


Curriculum Vitae


2011-2014: Bachelor's program in Psychology, Heidelberg University & University of Limerick, Ireland
2012-2016: Student assistant, Educational Psychology, Heidelberg University
2014-2016: Master's program in Psychology, Heidelberg University & UniversitĂ  di Padova, Italy
since 2017: Research assistant in Psychology, Educational Psychology, Heidelberg University
since 10/2017: Quality management, Institute of Psychology, Heidelberg University
since 06/2018: Journal managing editor of the journal Psychology Learning & Teaching (PLAT; https://journals.sagepub.com/home/plj )
since 09/2019: Research assistant, Department of Educational Psychology, Heidelberg University (Project: „Studierendenauswahl-Verbund Psychologie Baden-WĂŒrttemberg“ (STAV-Psych-BaWĂŒ))
04/2021: PhD in Psychology (Dr. phil.)