Ruprecht-Karls-Universitšt Heidelberg

Dr. Laura I. Schmidt.................bla


Diplompsychologin

University of Heidelberg
Institute of Psychology
Hauptstraße 47-51
D-69117 Heidelberg

Room F043

Fon: +49-(0)6221 - 547297
Secretary: +49-(0)6221 - 547329

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laura.schmidt@psychologie.uni-heidelberg.de

Monika Sieverding

 

SoSe 2018 und WiSe 2018/19: Vertretungsprofessur an der EH Ludwigsburg

Forschungstätigkeit in der Abteilung für Psychologische Alternsforschung

 

Selected Publications  

J. S. Siebert & L. I. Schmidt (in press). Motivation und Lernen im Alter. In: S. Lauber-Pohle & A. Seifert (Hrsg.): Sehbeeinträchtigung im Alter – Alltagserleben, Rehabilitation und Motivation. Springer: Wiesbaden.

Kessler, E.-M. & Schmidt, L. I. (in press). Rezension zum Instrument H.I.L.DE. - Heidelberger Instrument zur Erfassung der Lebensqualität Demenzkranker, Handbuch neuropsychologischer Testverfahren, Band 4, Kapitel „Altern und Demenz“.

Depenbusch, J., Haussmann, A., Tsiouris, A., Schmidt, L. I., Wiskemann, J., Ungar, N., Sieverding, M. and Steindorf, K. (2020). The association between physicians’ exercise counseling and physical activity in patients with cancer: Which roles do patients’ satisfaction and previous physical activity levels play? Psycho‐Oncology. Online first. doi:10.1002/pon.5506

Westhoff, N., Ernst, R., Kowalewski, K. F., Schmidt, L. I., Worst, T. S., Michel, M. S., & von Hardenberg, J. (2020). Treatment decision satisfaction and regret after focal HIFU for localized prostate cancer. World Journal of Urology. doi:10.1007/s00345-020-03301-0

Jokisch M. R., Schmidt, L. I., Doh, M., Marquard, M. & Wahl, H.-W. (2020). The role of internet self-efficacy, innovativeness and technology avoidance in breadth of internet use: Comparing older technology experts and non-experts. Computers in Human Behavior. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106408

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2020). Does education level-out expectable everyday technology device differences in older adults with and without mild cognitive impairment? Psychotherapie im Alter: Autonomie und Technik, 17 (1), 49-66.

Ungar, N., Schmidt, L. I., Gabrian., M., Haussmann, A., Tsiouris, A., Sieverding, M., Steindorf, K.* & Wiskemann*, J. (2019). Which self-management strategies do health care professionals recommend to their cancer patients? An experimental investigation of patient age and treatment phase. Journal of Behavioral Medicine. doi: 10.1007/s10865-018-9980-1 *shared last author

Schmidt, L. I., & Wahl, H.-W. (2019). Alter und Technik. In: K. Hank, F. Schulz-Nieswandt, M. Wagner, & S. Zank (Hrsg.): Alternsforschung. Handbuch für Wissenschaft und Praxis, S. 537-556. Baden-Baden: Nomos Verlag.

Steindorf, K., Depenbusch, J., Haussmann, A., Tsiouris, A., Schmidt, L. I., Hermann, S., Sieverding, M., Wiskemann, J. & Ungar, N. (2019). Change patterns and determinants of physical activity differ between breast, prostate, and colorectal cancer patients. Supportive Care in Cancer. doi: 10.1007/s00520-019-05097-1

Schmidt, L. I., Scheiter, F., Neubauer, A. B. & Sieverding, M. (2018). Anforderungen, Entscheidungsfreiräume und Stress im Studium: Erste Befunde zu Reliabilität und Validität eines Fragebogens zu strukturellen Belastungen und Ressourcen (StrukStud) in Anlehnung an den Job Content Questionnaire. Diagnostica, 65, 63-74. doi 10.1026/0012-1924/a000213

Schmidt, L. I.*, Gabrian, M.*, Jansen, C.-P., Wahl, H.-W., & Sieverding, M. (2018). Extending research on self-regulation of physical activity in older age: Role of views on aging within an intensive ambulatory assessment scheme. Journal of Self-regulation and Regulation, Vol. 4., 43-59. doi:10.11588/josar.2018.0.49362 *shared first author

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2018). Predictors of Performance in Technology-Based Tasks in Older Adults with Mild Cognitive Impairment. The Gerontologist. doi: 10.1093/geront/gny062.

Schmidt, L.I., Claßen, K., & Wahl, H.-W. (2017). Setting Technology and Mild to Severe Cognitive Impairment in Old Age into Context: Psychological Perspectives. In S. Kwon (Ed.), Gerotechnology 2.0. New York: Springer Publishing.

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2016). Wie verändert Technik das Alter(n) und die Gerontologie? Angewandte Gerontologie Appliquée, 1, 7-10. doi: 10.1024/2297-5160/a000003

Doh, M., Schmidt, L. I., Herbolsheimer, F., Jokisch, M., Schroch, J., Dutt, A., Rupprecht, F. & Wahl, H.-W. (2015). Neue Technologien im Alter. Ergebnisbericht zum Forschungsprojekt „FUTA“ (Förderliche und hinderliche Faktoren im Umgang mit neuen Informations- und Kommunikations- Technologien im Alter). Vorgelegt bei: BMBF.

Doh, M., Schmidt, L. I., Herbolsheimer, F., Jokisch, M., & Wahl, H.-W. (2015). Patterns of modern ICT use among “senior technology experts”: The role of demographic variables, subjective beliefs and attitudes. In E. Loos (Ed.), Human-Computer Interaction. Los Angeles: Springer.

Schmidt, L. I. (2015). Technikhandhabung im höheren Alter aus psychologischer Perspektive: Eine quasiexperimentelle Studie zur Rolle von kognitiver Leistungsfähigkeit, Technikeinstellung und Technikerfahrung. Dissertation, Universität Heidelberg.

Schmidt, L.I., Sieverding, M., Scheiter, F. & Obergfell, J. (2015). Predicting and explaining students’ stress with the demand-control model: Does neuroticism also matter? Educational Psychology, 35, 449-465.

Schmidt, L.I., Wahl, H.W., & Plischke, H. (2014). Older adults performing technology-based tasks: The role of mild cognitive impairment. Gerontologist, 54, 475-476. doi:10.1093/geront/gnu106

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2014). Older Adults’ Performance in Technology-Based Tasks: Cognitive Ability and Beyond. Journal of Gerontological Nursing, 40, 18-24. doi:10.3928/00989134-20140218-02

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2013). Effects of Cognitive Impairment, Age, and Attitudes on Technology Performance – A Mixed Methods Approach. The Gerontologist, 53, 569. doi:10.1093/geront/gnt151

Schmidt, L. I., & Jekel, K. (2013). “Take a Look through My Glasses”: An Experimental Study on the Effects of Age Simulation Suits and their Ability to Enhance Understanding and Empathy. The Gerontologist, 53, 624. doi:10.1093/geront/gnt151

Sieverding, M., Schmidt, L. I., Obergfell, J. & Scheiter, F. (2013). Stress und Studienzufriedenheit bei Bachelor- und Diplomstudierenden im Vergleich: Eine Erklärung unter Anwendung des Demand-Control-Modells. Psychologische Rundschau, 64 (2), 94-100.

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2013). Der Einfluss mentaler Leistung auf die Interaktion mit Technik: Spielt leichte kognitive Beeinträchtigung eine Rolle? In VDE/AAL/BMBF (Hrsg.), Ambient Assisted Living 2013. Berlin: VDE-Verlag.

Schmidt, L. I. & Wahl, H. W. (2012). Technology performance in old age: A question of visuo-spatial abilities and working memory or self-efficacy and technology attitudes? The Gerontologist, 52, 337-338. doi: 10.1093/geront/gns201

Claßen, K., Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2012). Technology and Aging: Potential for European Societies. In C. N. Phellas (Ed.), Aging in European Societies. (p. 33-46). New York: Springer.

Schmidt, L. I., & Wahl, H.-W. (2012). Performance-related factors for devices differing in diffusion. Gerontechnology, 11, 108-109. doi: 10.4017/gt.2012.11.02.376.00

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2012). Technikhandhabung im Alter: Der Einfluss von Kognition, Psychologie und Technikerfahrung beim Umgang mit Alltagstechnologien. In VDE / AAL / BMBF (Hrsg.), Ambient Assisted Living 2012. Berlin: VDE-Verlag.

Schmidt, L. I. & Obergfell, J. (2011). Zwangsjacke Bachelor?! Stressempfinden und Gesundheit Studierender. Saarbrücken: VDM.

 

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