![]() ![]() |
|||||||
![]() |
|
||||||
![]() |
Experimental and Theoretical PsychologyHome Page > News > frühere Vorträge Frühere Vorträge: Allgemeine und Theoretische Psychologie Heidelberg
zu den aktuellen Vorträgen
Sommersemester 2010
Dienstag, 11.5.2010, ÜR E, 18:00-19:30
Reduktion aufs Wesentliche: Was Netzwerke uns über komplexe Systeme sagen können
Dr. Katharina Zweig
Interdisciplinary Center for Scientific Computing, IWR, Universität Heidelberg
Dienstag, 25.5.2010, ÜR E, 18:00-19:30
Assessment of student problem-solving processes with interactive computer-based tasks
Nathan Zoanetti
University of Melbourne, Australia
Dienstag, 1.6.2010, ÜR E, 18:00-19:30
Komplexes Problemlösen im Kindesalter
Dr. David Tobinski
Universität Duisburg-Essen
Dienstag, 8.6.2010, ÜR E, 18:00-19:30
Stereotypical referents and recovery processes of (wrong) inferences
Dr. Pirita Pyykkönen
Universität des Saarlandes
Dienstag, 6.7.2010, ÜR E
Soziale Interaktion als protektiver Faktor - Psychobiologische Mechanismen und klinische Implikationen
Prof. Dr. Markus Heinrichs
Universität Freiburg
Wintersemester 2009/10
Di 15.12.2009, 18:00-19:30 Uhr, A102
Controlling uncertainty: Human behavior in complex dynamic environments
Dr. Magda Osman, Senior Research Fellow
University College London, Department of PsychologyAbstract: Although closely related fields of research, studies on multiple cue learning and work on complex dynamic control rarely converge. Multiple cue learning involves predicting the outcome of an event based on a number of cues (e.g., Diagnosing an illness based on several symptoms), and complex dynamic control essentially concerns how we manage a complex system/device in order to reach and maintain a particular outcome (e.g., deciding which drugs to administer and at what dosage in order to reduce the spread of disease). As an initial point of departure then, the present study combines both paradigms in order to examine the effects of learning to predict with learning to control. To achieve this, the study compares latter competence on controlling a dynamic system, when one‚s initial experience of it is either to predict or control the outcome. The results suggest that early in the test phase there is an advantage for Control learners, but after a short period of familiarization both Control learners and Predictive learners performed equally well. However, in tests of cue-outcome knowledge, Predictor learners appear to have the overall advantage over Control learners. The findings have implications for understanding decision making and learning processes involved in evaluating uncertain events and the basis from which performance is judged.
Di 1.12.2009, 18:00-19:30 Uhr, ÜR D
Multidisziplinäre Interventionsforschung als wissenschaftliche Problemlösung
Dr. Ronald Grossarth-Maticek, Professor für Postgraduierte Studien, ECPD
Heidelberg
Di 24.11.2009, 18:00-19:30 Uhr, ÜR D
Über formale und kognitiv-adäquate Komplexitätsmasse bei dynamischen Problemen
Dr. Marco Ragni
Center for Cognitive Science, Universität Freiburg
Di 13.10.2009, 16:30-17:30 Uhr, HS 2
Sensibilität für UngerechtigkeitProf. Dr. Manfred Schmitt
Universität Koblenz-LandauVortrag im Rahmen des 13. Expraktikumskongresses.
Mi 2.9.2009, 14:00-15:00 Uhr, ÜR B
The effects of semantic embedments on complex problem solving (and other issues)Natassia Goode
University of Sydney, School of Psychology
Sommersemester 2009
Di 12.5.2009, 16:15-17:45 Uhr, ÜR C
Body-specific abstract concepts: Mental metaphors without linguistic metaphorsDr. Daniel Casasanto
MPI für Psycholinguistik, Nijmwegen
Wintersemester 2008/09
Di 16.12.2008, 11:15-12:45 Uhr, HS 2
Psychology's contribution for making a better worldProf. Dr. Robert Sternberg
Dean of the School of Arts and Sciences, Tufts University
Di 18.11.2008, 16:15-17:45 Uhr, Raum ÜR C
Gender differences in microworld performance: Situational effects and stereotype threatDr. Bertolt Meyer
Psychologisches Institut der Universität ZürichDer Vortrag findet in Verbindung mit der AE Genderforschung (Prof. Dr. Monika Sieverding) statt.
Sommersemester 2008
Do 17.07.2008, 16:30-17:30 Uhr, HS 2
Experimentelle DepressionsforschungProf. Dr. Martin Hautzinger
Universität TübingenVortrag im Rahmen des 12. Expraktikumskongresses.
Di 03.06.2008, 18:00-19:30 Uhr, ÜR E
Strategieeinsatz und Informationsnutzung beim komplexen ProblemlösenDr. Wolfram Rollett
Institut für Schulentwicklungsforschung DortmundVortrag im Rahmen des ATP-Kolloquiums.
Di 22.04.2008, 18:15-19:45 Uhr, ÜR E
Über menschliches und maschinelles Problemlösen II: Wie spielen Menschen Schach?Prof. Dr. Jochen Musch
Universität DüsseldorfVortrag im Rahmen des ATP-Kolloquiums.
Wintersemester 2007/08
Di 29.01.2008, 18:15-19:45 Uhr, ÜR E
Über menschliches und maschinelles Problemlösen I: Wie spielen Computer Schach?Prof. Dr. Jochen Musch
Universität DüsseldorfVortrag im Rahmen des ATP-Kolloquiums.
Mi 21.11.2007, 16:15-17:00 Uhr, Alte Aula
Culture and intelligenceProf. Dr. Robert Sternberg
Dean of the School of Arts and Sciences, Tufts UniversityAntrittsvorlesung anläßlich der Verleihung des Titels "Honorarprofessor" an Prof. Sternberg durch den Rektor der Universität Heidelberg, Prof. Dr. Bernhard Eitel, um 16:00.
Sommersemester 2007
Do 26.07.2007, 16:30-17:30 Uhr, HS 2
Besser als Multiple Choice: Eine alternative Methode der WissensdiagnostikProf. Dr. Jochen Musch
Universität DüsseldorfVortrag im Rahmen des 11. Expraktikumskongresses.
Mi 18.07.2007, 16:15 Uhr, HS 2
Vom Sinn des LebensProf. Dr. Reinhard Tausch
Universität Hamburg
In Verbindung mit Prof. Dr. Jürg Wassmann, Ethnologisches Institut: Do 21.06.2007, 11:15-12:45 Uhr, A102
How we make up time: Body, gesture, brain, and the empirical investigation of temporal construalsRafael Nunez
Department of Cognitive Science, University of California, San Diego
Wintersemester 2006
Di 13.02.2007, 18:15-19:45 Uhr, Gruppenraum SozialpsychologieAwareness of evaluative conditioningOlivier Corneille, Université catholique de Louvain
Di 23.01.2007, 18:15-19:45 Uhr, Gruppenraum ATP
Analyse spektakulärer Unfälle - Was kann man aus Fallanalysen lernen?Dr. Gesine Hofinger
Di 12.12.2006, 18:15-19:45 Uhr, Gruppenraum Sozialpsychologie
Pseudo-Contingencies in Biased Stereotype Formation - Testing the Roles of Skewed Base Rates and Mutual Correlations with a Context FactorPD Dr. Thorsten Meiser
Universität Jena
Di 21.11.2006, 18:15-19:45 Uhr, Gruppenraum ATP
Human Factors und Sicherheit. Der Mensch als Problem und Problemlöser in komplexen, sozio-technischen SystemenProf. Dr. Harald Schaub
IABG
Sommersemester 2006
Do 27.07.2006, 16:30-17:30 Uhr, HS 2
Kultur, Kontext und KognitionProf. Dr. Ulrich Kühnen
International University, BremenDer Vortrag fand im Rahmen des 10. Expraktikumskongresses statt.
Mo 17.07.2006, 16:15-17:45 Uhr, Gruppenraum ATP
Hierarchische Aufgabenanalysen und TrainingsentwicklungProf. Dr. Annette Kluge
Universität Sankt Gallen, Lehrstuhl für Organisationspsychologie
Mo 26.06.2006, 14:15-15:45 Uhr, Gruppenraum ATP
Planen von Vorsätzen über die Lebensspanne: Kognitionspsychologische und psychobiologische AnnäherungenPD Dr. Matthias Kliegel
Universität Zürich, Abt. Gerontopsychologie
Di 06.06.2006, 18:15-19:45 Uhr, Gruppenraum Sozialpsychologie
Tversky's intransitivity of preferences revisitedProf Dr. Mike Regenwetter
Dept. of Psychology & Political Science, UNIVERSITY OF ILLINOIS AT URBANA-CHAMPAIGN
Wintersemester 2005/06
Do 16.02.2006, 14:15-15:45 Uhr, HS 2
Entwicklung individueller Kompetenzen erfolgreichen LernensProf. Dr. Marcus Hasselhorn
Universität Göttingen, Abt. Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie
Mo 23.01.2006, 18:15-19:45 Uhr, HS 2
Arbeitsmarktperspektiven von PsychologenDipl.-Psych. Armin Traute
Hauptgeschäftsführer des Berufsverbands Deutscher Psychologinnen und Psychologen e.V., Berlin
Sommersemester 2005
Do 14.07.2005, 16:30-17:30 Uhr, HS 2
Emotion and Cognition in Quality Decision MakingDr. Jamin Halberstadt
Otago University, New ZealandDer Vortrag fand im Rahmen des 9. Expraktikumskongresses statt.
Do 28.04.2005, 11:15-12:45 Uhr, HS 2
Culture and IntelligenceProf. Dr. Robert Sternberg
PACE, Yale University, USAAbstract: Intelligence cannot be fully or even meaningfully understood outside its cultural context. Work that seeks to study intelligence acontextually risks the imposition of an investigator’s view of the world on the rest of the world. Moreover, work on intelligence within a single culture may fail to do justice to the range of skills and knowledge that may constitute intelligence broadly defined, and risks drawing false and hasty generalizations. In this talk, I consider the relevance of culture to intelligence and its investigation, assessment, and development. I compare four alternative models of the relation of culture and intelligence, and argue for one in which the processes and mental representations upon which the processes act are universal, but in which the ways in which these processes and representations must be assessed are culturally rather specific. I describe studies from five continents, based upon the theory of successful intelligence, that show the importance of understanding intelligence in its cultural context, and conclude that intelligence must be understood in such context. A short biography of Robert Sternberg can be downloaded here (Word-document, 0.1 MB).
Wintersemester 2004/05
Mi 19.01.2005, 19:15-20:45 Uhr, INF 227 (Kirchhoff-Institut) |
||||||
![]() |
|||||||
|