Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

Educational Psychology

Dipl.-Psych. Patrick Schaller


Contact:

Phone: ++49 (0) 6221 / 5419075
Fax: ++49 (0) 6221 / 547326
Email: Patrick.Schaller@psychologie.uni-heidelberg.de
Office Hours: By appointment
Room: 229B

Educational Psychology
Institute of Psychology - Heidelberg University
Hauptstraße 47-51
D-69117 Heidelberg (Germany)

Curriculum Vitae

  • 2004-2006: Elementary studies in Psychology, Heidelberg University (Degree: Intermediate Diploma)
  • 2006-2010: Main studies in Psychology, Heidelberg University (Degree: Diploma)
  • since 2010: Doctorate in Psychology, Educational Psychology, Heidelberg University
  • 2006-2007: Student assistant, Work and Organizational Psychology, Heidelberg University
  • 2007-2010: Student assistant, Educational Psychology, Heidelberg University
  • since 2010: Research assistant, Educational Psychology, Heidelberg University
  • since 2011: Quality manager, Institute of Psychology, Heidelberg University

Research Interests

  • Educational Psychology
    (especially motivational psychology, school achievement research, teacher education and higher education didactics)
  • Psychological Diagnostics
  • Intelligence research
  • Personality research

Publications and Conference Contributions

Schaller, P. & Spinath, B. (2015, September). Förderung von Selbstregulation: Ein Training motivationsbezogener Kompetenzen. Vortrag auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kassel, Germany.

Schaller, P. & Spinath, B. (2014, September). Schritt für Schritt zum Ziel: Erklärt Fortschrittsempfinden den Effekt günstiger Zielsetzungen und Zielbewertungen auf nachfolgende Motivation bei studienbezogenen Zielen? Presentation at the 49th Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Germany.

Schaller, P., Pinck, A. S. & Spinath, B. (2014, March). Wie gut können volitionale Kompetenzen von Schülern/-innen das Auftreten von Problemen beim selbstregulierten Lernen und die Bewertung der eigenen Arbeitsergebnisse vorhersagen? Poster session presented at the 2nd Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Frankfurt, Germany.

Schaller, P. & Spinath, B. (2013, September). Wie gut sagen volitionale Kompetenzen das Setzen und Erreichen von sowie die Zufriedenheit mit studienbezogenen Zielen vorher? Presentation at the 13rd Fachtagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Germany.

Schaller, P. & Spinath, B. (2012, September). Diagnose und Wirkprozesse motivationsbezogener Kompetenzen. Presentation at the 48th Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Germany.

Backenstrass, M., Schaller, P. & Jäntsch, B. (2012). Obsessive-Compulsive Inventory-Revised (OCI-R) und Hamburger Zwangsinventar-Kurzform (HZI-K) im Vergleich: Eine Validitätsstudie. Verhaltenstherapie, 22, 106-113.

Schaller, P., Heyder, A. & Spinath, B. (2011, September). Diagnose motivationsbezogener Kompetenzen. Poster session presented at the 13th Fachtagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt, Germany.

Ad-hoc Reviews for Journals

  • Psychology Learning & Teaching
  • Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie

Sonstiges

zum Seitenanfang
Seitenbearbeiter: Patrick Schaller