Ruprecht-Karls-Universitšt Heidelberg

Dr. Laura I. Schmidt.................bla


Diplompsychologin

University of Heidelberg
Institute of Psychology
Hauptstraße 47-51
D-69117 Heidelberg

Room F043

Fon: +49-(0)6221 - 547297
Secretary: +49-(0)6221 - 547329

Office Hour: Wednesday (14.00-15.00)

laura.schmidt@psychologie.uni-heidelberg.de

Monika Sieverding

 

Forschungstätigkeit in der Abteilung für Psychologische Alternsforschung

 

Selected Publications  

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (in press). Wie verändert Technik das Alter(n) und die Gerontologie? Angewandte Gerontologie, 1, 1-4.

Schmidt, L.I., Claßen, K., & Wahl, H.-W. (in press). Setting Technology and Mild to Severe Cognitive Impairment in Old Age into Context: Psychological Perspectives. In S. Kwon (Ed.), Gerotechnology 2.0. New York: Springer Publishing.

Doh, M., Schmidt, L. I., Herbolsheimer, F., Jokisch, M., & Wahl, H.-W. (in press). Patterns of modern ICT use among “senior technology experts”: The role of demographic variables, subjective beliefs and attitudes. In E. Loos (Ed.), Human-Computer Interaction. Los Angeles: Springer.

Kessler, E.-M. & Schmidt, L. I. (in press). Rezension zum Instrument H.I.L.DE. - Heidelberger Instrument zur Erfassung der Lebensqualität Demenzkranker, Handbuch neuropsychologischer Testverfahren, Band II, Kapitel „Altern und Demenz“.

Schmidt, L. I. (2015). Technikhandhabung im höheren Alter aus psychologischer Perspektive: Eine quasiexperimentelle Studie zur Rolle von kognitiver Leistungsfähigkeit, Technikeinstellung und Technikerfahrung. Dissertation, Universität Heidelberg.

Schmidt, L.I., Sieverding, M., Scheiter, F. & Obergfell, J. (2015). Predicting and explaining students’ stress with the demand-control model: Does neuroticism also matter? Educational Psychology, 35, 449-465.

Schmidt, L.I., Wahl, H.W., & Plischke, H. (2014). Older adults performing technology-based tasks: The role of mild cognitive impairment. Gerontologist, 54, 475-476. doi:10.1093/geront/gnu106

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2014). Older Adults’ Performance in Technology-Based Tasks: Cognitive Ability and Beyond. Journal of Gerontological Nursing, 40, 18-24. doi:10.3928/00989134-20140218-02

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2013). Effects of Cognitive Impairment, Age, and Attitudes on Technology Performance – A Mixed Methods Approach. The Gerontologist, 53, 569. doi:10.1093/geront/gnt151

Schmidt, L. I., & Jekel, K. (2013). “Take a Look through My Glasses”: An Experimental Study on the Effects of Age Simulation Suits and their Ability to Enhance Understanding and Empathy. The Gerontologist, 53, 624. doi:10.1093/geront/gnt151

Sieverding, M., Schmidt, L. I., Obergfell, J. & Scheiter, F. (2013). Stress und Studienzufriedenheit bei Bachelor- und Diplomstudierenden im Vergleich: Eine Erklärung unter Anwendung des Demand-Control-Modells. Psychologische Rundschau, 64 (2), 94-100.

Schmidt, L. I., Wahl, H.-W., & Plischke, H. (2013). Der Einfluss mentaler Leistung auf die Interaktion mit Technik: Spielt leichte kognitive Beeinträchtigung eine Rolle? In VDE/AAL/BMBF (Hrsg.), Ambient Assisted Living 2013. Berlin: VDE-Verlag.

Schmidt, L. I. & Wahl, H. W. (2012). Technology performance in old age: A question of visuo-spatial abilities and working memory or self-efficacy and technology attitudes? The Gerontologist, 52, 337-338. doi: 10.1093/geront/gns201

Claßen, K., Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2012). Technology and Aging: Potential for European Societies. In C. N. Phellas (Ed.), Aging in European Societies. (p. 33-46). New York: Springer.

Schmidt, L. I., & Wahl, H.-W. (2012). Performance-related factors for devices differing in diffusion. Gerontechnology, 11, 108-109. doi: 10.4017/gt.2012.11.02.376.00

Schmidt, L. I. & Wahl, H.-W. (2012). Technikhandhabung im Alter: Der Einfluss von Kognition, Psychologie und Technikerfahrung beim Umgang mit Alltagstechnologien. In VDE / AAL / BMBF (Hrsg.), Ambient Assisted Living 2012. Berlin: VDE-Verlag.

Schmidt, L. I. & Obergfell, J. (2011). Zwangsjacke Bachelor?! Stressempfinden und Gesundheit Studierender. Saarbrücken: VDM.

 

_______________________________________________________________________________

 

Impressum

Disclaimer/Haftungsausschluss