Jelena Sophie Siebert, M.Sc.

PhD student

Siebert Jelena2Department of Psychological Ageing Research
Institute of Psychology, Heidelberg University

Bergheimer Str. 20, Room 030
D-69115 Heidelberg

Phone +49 (0)6221 - 54 81 31
Fax +49 (0)6221 - 54 81 12

E-Mail: Jelena Sophie Siebert

Education

  • 2010 Bachelor of Science Psychology, Göttingen University
  • 2013 Master of Science Psychology, University of Erlangen-Nürnberg
  • 04/2014 – 03/2015  Research assistant, FRONTIER project “Potentials of “young” and “old” old age. An interdisciplinary approach to social spaces of opportunity in different age groups.”
  • since 2014 Research assistant (Interdisciplinary Longitudinal Study of Adult Development and Aging; ILSE)
  • since 2015 PhD student, Heidelberg University (research grant of the Dietmar Hopp Stiftung)
  • 01/2016 – 12/2016 Student advisor for Psychology, Heidelberg University (replacement for parental leave)
  • since 2017 Institute for Educational Science (Prof. Silke Hertel), Heidelberg University

Research Interests

  • Project ILSE
  • Cognitive abilities in the elderly
  • Regression-based norms
  • Subjective aging

Teaching

  • SoSe2015 – Seminar „Critically reading a scientific paper in aging research" at the Institute of Psychology, Heidelberg University
  • SoSe2016 – Seminar „Critically reading a scientific paper in aging research" at the Institute of Psychology, Heidelberg University

Publications

  • Stemmler, M., Lehfeld, H., Siebert, J., & Horn, R. (2017). Ein kurzer Leistungstest zur Erfassung von Störungen des Gedächtnisses und der Aufmerksamkeit SKT Manual Edition 2015 – und der regressionsbasierte Ansatz. Diagnostica. https://dx.doi.org/DOI: 10.1026/0012-1924/a000178
  • Siebert, J. S., Wahl, H.-W. & Schröder, J. (2016). Role of attitude toward own aging for fluid and crystallized functioning: 12-year evidence from the ILSE study. Journal of Gerontology: Psychological Sciences. Online-published. doi: 10.1093/geronb/gbw050
  • Wahl, H.-W. & Siebert, J. S. (2016). Wer bestimmt, wie alt wir sind? Baden-Württemberg Stiftung (Hrsg.), 100! Was die Wissenschaft vom Altern weiß. Stuttgart: Hirzel-Verlag.
  • Sattler, C., Wahl, H.-W., Schröder, J., Kruse, A., Schönknecht, P., Kunzmann, U., Braun, T., Degen, C., Nitschke, I., Rahmlow, W., Rammelsberg, P., Siebert, J. S., Tauber, B., Wendelstein, B., Zenthöfer, A. (2015). Interdisciplinary Longitudinal Study on Adult Development and Aging (ILSE). In N. Pachana (Ed.), Encyclopedia of Gero-psychology. New York: Springer.
  • Wahl, H.-W., Siebert, J.S. & Tauber, B. (2015). Psychological Theories of Successful Aging. In Pachana, N. (Ed.), Encyclopedia of Geropsychology. New York: Springer.
  • Wiloth, S., Siebert, J., Wahl, H.-W., Nüssel, F. & Eurich, J. (2015). „Structural Lag“ und Möglichkeitsräume des Alterns am Beispiel zentraler Transitionen: Erste Befunde eines neuartigen Disziplinentrialogs zwischen Diakoniewissenschaft, Psychologie und Theologie. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 48, 677-690.
  • Gräßel, E., Siebert, J., Ulbrecht, G. & Stemmer, R. (2013). Was leisten „nicht-medikamentöse“ Therapien bei Demenz? Ein Überblick über aktuelle Projekte. Informationsdienst Altersfragen, 4(2), 9-16.
  • Stemmler, M., Horn, R., Lehfeld, H., Petermann, F. & Siebert, J. (2013). Entwicklungsdiagnostik im Alter: Wie kann man unauffällige kognitive Leistungen von pathologischen unterscheiden? Diagnostica, 59, 192-201.
  • Stemmler, M., Petermann, F., Daseking, M., Siebert, J., Schott, H., Lehfeld H. & Horn, R (2013). Diagnostik und Verlauf von kognitiven Fähigkeiten bei älteren Menschen. Gesundheitswesen, 75, 761-767.
Responsible: Email
Latest Revision: 2017-02-25
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